Weer naar Trinidad en Tobiago - Reisverslag uit Trinidad, Venezuela van Tom Sauer - WaarBenJij.nu Weer naar Trinidad en Tobiago - Reisverslag uit Trinidad, Venezuela van Tom Sauer - WaarBenJij.nu

Weer naar Trinidad en Tobiago

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

02 December 2008 | Venezuela, Trinidad


Hallo allemaal,

Het is alweer december, hier zijn de temperaturen nog steeds boven de 30 graden en moet zeker elke dag 2 a 3 flessen water drinken om het vochtpeil een beetje op niveau te houden de tijd vliegt voorbij ik moet nog 2,5 maand en dan is mijn avontuurlijke stage tijd alweer voorbij en begint het echte werk.
Mijn werkzaamheden bestaan steeds meer uit het werk van een 3e stuurman, moet ook wel want over 1maand heb ik mijn stage tijd betreft dekwerkzaamheden en de brug erop zitten en moet ik gereed zijn om na mijn stage de verantwoordelijkheden en taken van een 3e officier op mij te nemen.
Tot nu toe gaat het allemaal prima en ik heb het prima naar mijn zin.
Wat heb ik voor nieuws,
De laatste keer dat ik een bericht stuurde was ik net uit Willemstad Curaçao vertrokken na een geweldige avond stappen. Na Curaçao zijn we naar Guanta, Venezuela gevaren om hier wat project lading te lossen. Vervolgens zijn we naar Point Lisas, Trinidad en Tobiago gevaren, hier moesten we constructies en onderdelen voor een methanol plant lossen. Echter na 1 dag en nog niet op de helft met het lossen moesten we al weer weg omdat er een ander schip de kade nodig had. Om tijd te besparen zijn we hierna direct naar Matanzas, Venezuela gevaren. Echter voordat we bij de haven van Matanzas kwamen moesten we eerst 200 mijl, 350 kilometer een rivier op varen waarbij we dwars door het oerwoud varen en alles tegen komen wat er op discovery channel te zien is.
De rivier was op sommige stukken maar 90 meter breed en hadden we soms minder dan 1 meter onder de kiel. Nadat we 350 km land in waarts waren gevaren kwamen we tegen een pier te liggen waar we 3 dagen hebben gelegen om project lading te lossen. En nu ben ik net vertrokken uit Matanzas, Venezuela en we liggen nu ten anker op de rivier, morgen vroeg om 0430 gaan we verder de rivier af naar zee en dan onderweg naar Trinidad en Tobiago( eiland oostelijk van Venezuela).
Toen we vandaag ten anker gingen kwam de lokale bevolking uit het oerwoud met kano's naar ons toe aangezien er altijd wel wat te halen valt bij schepen waarmee ze wat kunnen. We hebben dan ook wat oud hout ( dat er nog mooi uitzag), zeep, oude overals en jerrycans over boord gezet, het leek wel een voetbalrel iedereen vocht om de mooiste stukjes hout en spulletjes. Hele gezinnen peddelt op een grote rivier en de kano zoveel mogelijk afladen met hout etc.
We probeerde er wat voor terug te krijgen echter waren ze niet zo sociaal dat ze wat terug gaven op paar bananen na. Toch was het echt een aparte ervaring, terug naar de VOC tijdperk.
Ook toen we vandaag op de rivier voeren kwamen we langs dorpjes, huizen gemaakt van palmbladeren en bamboe. Er zijn soms wel kano's met oude buitenboord motoren maar dat is ook wel de enige luxe. Ook van al deze avonturen heb ik foto's gemaakt, ik zal deze opsturen op een cd waarna ze waarschijnlijk wel binnen 2 weken online staan.
Verder is het hier druk, aan dek werken, wachtlopen op de brug en morgen weer om 0400 klaar maken om het anker eruit te trekken kortom lekker druk.
Ik ga nu maar weer pitten want over 6 uur moet ik er weer uit.
Groetjes uit Zuid-Amerika
Tom

  • 02 December 2008 - 19:34

    Emiel:

    Veel plezier man :D Hou vol he, nog ff en dan ben je weer terug in 't zonnige NL

    Hoooi

  • 03 December 2008 - 12:03

    Martin,gijsje En Dou:

    Hoi Tom,

    Ik ben wel benieuwd naar de mensen die met kano's komen. Zal wel een vreemd gezicht zijn. Hoe lang doen julie erover om die rivier op te varen? Het zal niet al te snel gaan.
    Als ik het zo hoor heb je geen tijd om je te vervelen.
    Douwe is afgelopen maandag naar Harderwijk vertrokken voor 3 weken school. Het is dat het moet van zijn baas maar anders.....hij werkt liever.
    Het zijn spannende dagen in Nederland want het is bijna 5 december en je weet maar nooit.

    Hartelijke groeten uit Rozenburg ennne .....pas goed op jezelf.

  • 03 December 2008 - 12:52

    Franny:

    Hoi Tom,
    Leuk om te horen dat je veel meemaakt en ziet. Ik ben erg benieuwd naar je foto´s.
    Nog een paar daagjes en dan kunnen we Elisa van het vliegveld gaan ophalen.
    Misschien tot in Antwerpen.
    groetjes Franny

  • 03 December 2008 - 20:15

    Sint En Piet:

    Beste Tom,

    Sint heeft van zijn Pieten vernomen
    Dat je nu al in heel veel havens bent gekomen
    Je hebt al heel wat van de wereld gezien
    Soms is het smerig en soms is het clean
    Je leven heeft een hele verandering ondergaan
    Je hebt niet gekozen voor een 9 tot 5 baan
    Maar voor hard werk, avontuur en afwisseling
    Het is soms wel heftig voor een beginneling
    Sint en Piet zijn echter heel trots op deze stagiaire
    Want niets is voor jou een barrière
    Vol met olie of hoog in de mast
    Van angst heb jij weinig last
    Als kleine jongen was jij “het zwijn van de Zanddijk”
    Als grote kerel ben je een doorzetter en avontuurlijk
    Sint hoopt je gauw weer te zien
    In Antwerpen of Rotterdam misschien
    Hij gaat nu weer verder op zijn paard
    En wenst jou, met Piet, een behouden vaart.

    Hartelijke groeten, ook aan de bemanning,
    Sint en Piet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tom

hallo allemaal, Op deze site staan regelmatig verhalen en beeldmateriaal van mijn avonturen die ik mee maak door te varen als stuurman op de koopvaardij.

Actief sinds 30 Jan. 2008
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 39449

Voorgaande reizen:

09 November 2009 - 15 Februari 2010

JUMBO VISION

01 Juli 2009 - 01 Oktober 2009

Een nieuw avontuur

03 September 2008 - 27 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: